In 2012 heeft het Koninklijk Huis zich vertrouwelijk negatief uitgesproken over de inzet van Oranje-elementen binnen satirische uitingen, met alle gevolgen van dien. Het tv-programma Koefnoen, dat middelpunt van de kritiek was, heeft zich nooit meer kunnen herstellen van de gebeurtenissen en is sindsdien verstoken geweest van grappen van enig gewicht.

Inmiddels blijkt dat het niet bij de veroordeling van Koninklijke satire blijft: een woordvoerder van de RVD heeft officieel bij de NOS een lijst ingeleverd met ruim dertig verboden onderwerpen. Dat blijkt uit een door TIJM Magazine middels de Wet Openbaarheid Bestuur (WOB) verkregen brief van de RVD aan de NOS.

Het is onbekend hoe de NOS op de brief heeft gereageerd, maar uit het feit dat sinds dit schrijven geen kritische reportages over het Koningshuis of onrijpe avocado’s bij de NOS zijn verschenen, kunt u die reactie wel raden.

De brief ziet u hieronder:

kh2

Bron


Hier iets over te zeggen?
Reaguur hier: