“NOS misleidt en manipuleert berichtgeving over MH17″

Dat tijdens oorlogen de waarheid als eerste sneuvelt wordt helaas steeds duidelijker. De berichtgeving van de NOS kan gerust anti-Russisch worden genoemd.

De manier waarop wordt bericht over het conflict in Syrië, de ‘spanningen’ in Oost-Europa en de tragedie met MH17, laat duidelijk zien dat onze ‘publieke’ zender een vooringenomen mening heeft over deze onderwerpen. Hierdoor twijfelen steeds meer mensen in Nederland aan de objectiviteit, onafhankelijkheid en de neutraliteit van de NOS. En terecht! Het is immers onze enige publieke zender, die wij overigens zélf financieren. Bij een recent artikel over de tragedie met MH17 valt de NOS opnieuw door de mand.

Eind januari hebben 22 families van de slachtoffers van de ramp met MH17 een brief gestuurd aan de Russische president Vladimir Poetin, de Oekraïense leider Petro Porosjenko en de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry. In de brief vroegen ze om opheldering over de radarbeelden waarover de landen zouden beschikken. De nabestaanden staan erop dat de beelden boven water komen, maar de Nederlandse regering, die beschikt over deze beelden, is zeer terughoudend.

Gisteren kregen de nabestaanden een antwoord van Moskou. De NOS heeft er een artikel over geschreven, maar het artikel kan ronduit merkwaardig genoemd worden.

Zo wordt het publiek van de NOS doorverwezen naar een website waarin de brief in het Russisch te lezen is. De NOS heeft geen moeite genomen om de hele brief te vertalen, terwijl Nederland zeer betrokken is bij het ongeval. Nadat wij de brief in het Engels hadden gevonden, begrepen we waarom de NOS hiervoor gekozen heeft: de NOS liegt namelijk in het artikel.

Satellietbeelden

In het artikel van de NOS wordt vermeld dat de brief van de nabestaanden aan zowel Poetin als de Oekraïense president Porosjenko is gestuurd. Dat de brief ook aan de Amerikaanse minister van Buitenlandse Zaken John Kerry is gestuurd, is niet vermeld door de NOS. Hij heeft tot op heden ook nog geen reactie gegeven op de brief.

De hoogste baas van de Russische luchtvaartautoriteit Rosaviatsiya, Oleg Stortsjevoj, heeft namens Poetin een brief verstuurd waarin staat dat alle beschikbare gegevens over het neerstorten van vlucht MH17 overgedragen zijn aan de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid. Oleg Stortsjevoj doet zijn uitspraken in een brief, in antwoord op vragen die nabestaanden hadden gesteld aan de Russische president Poetin.

De NOS schrijft in het artikel over de brief:

“Hij gaat niet in op de vraag of Rusland over de satellietbeelden beschikt.”

Terwijl er duidelijk in de brief staat:

”Voor wat de satellietbeelden betreft, wil ik graag benadrukken dat Rusland al zijn beschikbare satellietgegevens heeft geopenbaard in de dagen direct na de crash. Die gegevens bevestigen onder andere dat er beweging en verhoogde activiteit door de Oekraïense Buk-luchtdoelraketsystemen waargenomen zijn binnen het conflictgebied in Oost-Oekraïne een dag voorafgaand aan de tragedie. Rusland deelde die informatie met de Nederlandse Safety Board, maar nadat haar eindrapport werd uitgebracht, bleek deze ervoor gekozen te hebben de Russische satellietgegevens niet te overwegen en zelfs niet op te nemen in het rapport.”

Hij is dus wel degelijk ingegaan op de vraag of Rusland over de satellietbeelden beschikt. Waarom schrijft de NOS van niet? Wat zit hierachter? Waarom wordt de Nederlandse bevolking zo slecht geïnformeerd over de crash? Welke rol spelen de media, die vanaf dag één de Russische separatisten beschuldigen, in dit onderzoek? Waarom wordt er cruciale informatie achtergehouden, zelfs voor de nabestaanden?

Zoals vaker gebeurt in dit soort gevallen zal de NOS waarschijnlijk met één of andere smoes komen, bijvoorbeeld dat er iets mis is gegaan tijdens het vertalen. Wij laten het aan jullie over om aan ze te vragen waarom er feiten verborgen worden gehouden.

GeenStijl

De anti-Rusland manipulatie van de NOS stond in september 2014 voor het eerst in de publieke schijnwerpers: de beelden van het ‘genegeerde’ interview met de Russische president Poetin gingen viraal. Het NOS Journaal had namelijk een fragment uitgezonden waarin de BBC-verslaggever John Sweeney de Russische president Poetin bevraagt naar Russische betrokkenheid bij de situatie in Oekraïne. De voice-over vertelt: “Als de BBC-verslaggever Poetin daarover een vraag wil stellen, wordt hij zo goed als genegeerd.” Vervolgens kregen we beelden te zien van de verslaggever die vragen stelt en Poetin die zonder iets te zeggen wegloopt.

Het bleek een geknipt fragment. GeenStijl heeft het ongemonteerde beeldmateriaal achterhaald, en daarin zien we dat Poetin na de vragen van Sweeney blijft staan en gedurende twee minuten de journalist te woord staat. In de video hieronder zijn beide fragmenten te zien:

Tjibbe Joustra

Het internationale onderzoek naar MH17 wordt uitgevoerd door de Nederlandse Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV). De raad, bestaande uit een aantal permanente raadsleden, vormt het gezicht van de Onderzoeksraad.

Aan het hoofd van de OVV staat Tjibbe Joustra. Deze meneer heeft een dubieus verleden. Zo ontdekte RTL Nieuws in 2004 dat het UWV miljoenen spendeerde aan een luxueuze verbouwing van het hoofdkantoor. In dit verband wordt vaak gesproken over ‘gouden kranen’. Kamervragen waren het gevolg. Directieleden Tjibbe Joustra en Pieter Cloo logen over de verbouwingskosten en moesten aftreden.

De raad is opgericht door Pieter van Vollenhoven. Vanaf 7 februari 2011 is Joustra voorzitter van de Onderzoeksraad voor Veiligheid, in welke hoedanigheid hij Pieter van Vollenhoven heeft opgevolgd. De procedure van deze benoeming was omstreden, aangezien de benoeming door de minister van Veiligheid en Justitie gedaan werd, zonder dat de Onderzoeksraad daar zelf invloed op had. Volgens scheidend voorzitter en oprichter Pieter van Vollenhoven kwam hiermee de onafhankelijkheid van de Onderzoeksraad in het geding.

Rechtszaak

De NOS zelf ‘eist’ samen met RTL nieuws en de Volkskrant ‘meer transparantie’ rondom het MH17-rapport. De drie omroepen hebben samen een rechtszaak aangespannen tegen het kabinet. De nieuwsorganisaties willen dat de minister van Veiligheid en Justitie meer documenten over de afwikkeling van de MH17-ramp openbaar maakt. De rechtszaak is een volgende stap in Wob-procedures die de redacties in het najaar van 2014 afzonderlijk van elkaar zijn begonnen. Ze zetten het nu samen door via een gecoördineerde beroepsprocedure.

We mogen ons onderhand wel af gaan vragen of de rechtszaak en de leidende rol van Nederland tijdens het onderzoek geen schijnvertoning is om de publieke opinie tevreden te stellen. Terwijl de NOS in de rechtszaak om ‘meer transparantie’ vraagt, verbergen ze zelf feiten in artikelen over deze zaak. We zijn inmiddels meer dan een jaar verder, en geen stap verder. Waar blijft ‘de onderste steen’?

Dit artikel verscheen oorspronkelijk op De Stille Waarheid.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *